Flygbolaget Norwegian och hotellkedjan Strawberry har startat ett samägt bolag som ska hantera ett gemensamt lojalitetsprogram. Hur det påverkar kreditkortens bonusprogram är än så länge inte klart.
I juni 2023 offentliggjorde Norwegian och Strawberry att de skulle starta ett gemensamt lojalitetsprogram. Sedan dess har förhandlingar och diskussioner förts kring dess upplägg varpå det nya bolaget kunde startas under våren 2024. Ett bolag som därmed enbart kommer att hantera det gemensamma lojalitetsprogrammet som omfattar över totalt 10 miljoner medlemmar.
Lojalitetsprogrammet kommer att lanseras under sista halvåret 2024 och därmed omfatta medlemmar i Norwegian Rewards samt Strawberrys medlemsprogram.
Skapar större valfrihet
Exakt hur det kommer se ut är svårt att veta. En del saker nämns däremot i pressmeddelandet från Norwegian.
Det anges exempelvis att ”medlemmar kommer att kunna tjäna och använda den gemensamma förmånsvalutan över alla lojalitetsprogram”. Det kan därmed innebära att Strawberrypoäng och Cashpoints försvinner till förmån för en och samma förmånsvaluta inom dessa bonusprogram. Däremot kommer de olika bonusprogrammen att kvarstå och delvis ha egna unika förmåner. I pressmeddelandet nämns nämligen även att ”majoriteten av värdet på lojalitetsprogrammen blir kvar i Norwegian respektive Strawberry”.
I en artikel på Realtid.se anges dessutom att medlemmarna i lojalitetsprogrammet kommer att få ”betydligt fler valmöjligheter”. Detta genom att den intjänade valutan ska hanteras på en egen plattform och kunna användas inom flera olika program. Det kan eventuellt liknas med hur SAS EuroBonus inte bara kan användas hos SAS utan även hos övriga flygbolag inom Star Alliance.
Bland annat anges att den nya bonusvalutan kan tjänas in på flygresor hos Norwegian men användas för att köpa bonusnätter hos Strawberry – samt tvärtom.
I artikeln anges även att samarbetet mellan hotellkedjan och flygbolaget bara är ett första steg. Planen är därmed att succesivt inkludera flera företag inom samma bonussystem.