I höstas rapporterade flera tidningar om att Klarna planerade att lansera ett eget kreditkort. Däremot var detaljerna relativt få och något exakt datum inte satt. Nu har Klarna valt att offentliggöra med om kortet som tydligt följer Klarna röda tråd – enklare betalningslösningar.
År 2015 lämnade Klarna in en ansökan om att bli bank och därmed ta steget vidare från att varit kreditmarknadsbolag. När de nu har tillståndet börjar de utmana storbankerna på flera fronter. Ett är lanseringen av ett eget kreditkort. Detta rapporterades det om redan i höstas men Klarna var då mycket förtegen om funktioner och fördelar med kortet.
Under våren har deras app lanserats i en rad länder och enligt vd:n Sebastian Siemiatkwski kommer ”en rad funktioner och tjänster släppas den 15:e fram till sommaren”. Exakt när kortet kommer på den svenska marknaden är däremot inte officiellt.
Klarna har som mål att ändra fintechbranschen genom att via olika tjänster spara tid och pengar åt kunderna. Detta med en ”personlig touch”. Att de lyckats så extremt stort kan mycket väl bero på att många konsumenter anser att deras banker gör precis tvärtom. Det är inte sällan de upplevs omständiga, dyra och opersonliga.
Appen är navet
Det var under E-handelskonferensen SEBC som Klarna valde att offentliggöra mer information om sitt kommande kort. Bland annat framkom att kunderna kommer att kunna välja på att antingen betala med pengar som sitter på det konto som kortet är kopplat till eller samla allt till en månadsfaktura (som ett vanligt kreditkort).
Med lansering av en app skapas även möjligheten för kunden att tydligt följa leveranserna i realtid och där påverka hur leverans ska ske. På detta sätt underlättar man för kunden i köpprocessen både gällande betalningsmetod och leveransmetod. Kompletta lösningar som kan locka användare att välja deras betalningslösningar framför andra alternativ.
Appen kommer även att användas för att påminna om att betala fakturor i tid. Därmed bör det även bli färre konsumenter som bli upprörda över påminnelseavgifter på obetalda fakturor. En kritik som annars varit ovanligt stor mot Klarna.
Men är det ett kreditkort?
Klarnas vd är noga med att påpeka att detta inte är ett kreditkort utan ett kort med kredit. Det kan låta som samma sak men det finns fundamentala skillnader.
Skillnaden är vad som är standard på kortet och vad som kan väljas som tilläggstjänst. I grunden kommer kortet vara kopplat till ett konto. Det är därmed därifrån som pengarna dras när köp genomförs. Om kunden däremot vill delbetala eller köpa på faktura så kan detta ske via Klarnas tjänster.
”Det är en liten men viktig skillnad” säger han och nämner även att han tror att kreditkort, så som de är utformade idag, kommer att minska.
Någon information kring om kortet kommer ha reseförsäkringar, bonusar, rabatter eller andra förmåner har än så länge inte framkommit.
Uppdatering: Klarna kort är lanserat. Läs mer om Klarna kort här.