På måndagen den 18e juli kom beskedet att den strejk som SAS piloter inlett tidigare i juli nu är över. Beskedet kom efter 36 timmar av förhandlingar mellan flygbolaget och de olika pilotföreningarna. SAS jobbar nu för fullt med att återuppta flygtrafiken men meddelar på sin hemsida att det kan ta några dagar innan allt fungerar normalt.
Strejken en konsekvens av varsel under pandemin
Bakgrunden till strejken är att de 560 piloter som varslades under covid-pandemin inte har återanställts. När resandet ökade igen i takt med att reserestriktionerna lättade valde SAS istället att använda två av sina dotterbolag; SAS Link och SAS Connect, som bemanningsbolag och hyra in piloter därifrån.
SAS och de nordiska pilotföreningarna har förhandlat om arbetsvillkoren sedan i höstas och i Mars när piloternas gällande kollektivavtal gick ut kunde man inte enas om ett nytt. Istället varslade de 900 piloterna i Sverige och Norge om strejk. Den 4 juli blev strejken ett faktum och den varade sedan i 15 dagar.
Enligt pilotfacket har SAS behandlat sina anställda respektlöst och kan därmed sägas ha orsakat strejken. SAS, som drabbats hårt ekonomiskt av pandemin, menar istället att de inte haft någon möjlighet att möta piloternas krav och kallar piloternas beteende för vårdslöst. Företaget är nu lättade över att strejken är avblåst och att ett nytt kollektivavtal, som bland annat innebär återanställning av de varslade piloterna, är tecknat. Piloterna har i gengäld lovat att inte strejka på fem år.
Stor påverkan på semestertrafiken och SAS ekonomi
Strejken har haft en stor påverkan på flygtrafiken. I snitt har cirka 150–200 flygningar om dagen ställts in och totalt har runt 370 000 resenärer drabbats. Då strejken skedde mitt i sommaren har många semesterfirare fått se sina planerade resor inställda eller ombokade. Andra har blivit kvar i flera dagar extra på resmålet då andra flygbolags turer snabbt blev fulla.
För SAS, som är skyldiga att ersätta alla resenärer som drabbats, blir de ekonomiska konsekvenserna av strejken stora. Företaget har drabbats av flera strejker tidigare men ingen har varit lika omfattande som denna och inneburit lika stora skador. Ännu går det inte att fastställa några siffror men SAS ekonomer uppskattar kostnaden till cirka 100–130 miljoner kronor. Flygbolagets rykte har också tagit skada vilket ger ytterligare förluster som är svåra att mäta.
Vad kan du göra om du drabbades av SAS-strejken?
Även om det kan kännas som en klen tröst vid en förstörd semester är det bra att veta att du som konsument har rätten på din sida vid flygstrejker. Flygbolaget är skyldig att antingen betala tillbaks hela biljettkostnaden eller boka om resan så att du så fort som möjligt kan komma till slutdestinationen. Dessutom kan du få en extra kompensation på upp till 600 euro. Det är alltså en bra idé att så fort som möjligt höra av sig till SAS om din resa påverkats av strejken.
Om det inställda flyget har orsakat merkostnader i form av till exempel extra hotellnätter kan du också få skadestånd. Det samma gäller om du fastnat på en annan ort och därmed inte kunnat arbeta som planerat. Du kan då få ersättning för den inkomst du förlorat. Kom ihåg att ta kvitton på alla merkostnader och be din arbetsgivare om ett intyg där det framgår hur mycket av din arbetsinkomst som du missat!