Det nya förmånsprogrammet, och förmånsvalutan, från Strawberry och Norwegian kommer att heta Spenn. Företagen har nu publicerat mer information om vad medlemmarna kan förvänta sig av deras gemensamma förmånsprogram som ska lanseras under sista kvartalet i år.
I mitten av sommaren 2023 offentliggjordes samarbetet mellan Strawberry och Norwegian som skulle leda till ett förmånsprogram med gemensam förmånsvaluta. Nu finns mer information om vad som medlemmarna kan förvänta sig när programmet lanseras under sista kvartalet 2024.
Spenn blir både namnet på det nya företaget, som hanterar förmånsprogrammet, dess app samt den interna förmånsvalutan. Det nya företaget kommer ledas av Christoffer Sundby som tidigare arbetade som Chief Marketing & Consumer Officer på Norwegian.
App med tydlig överblick
Appen kommer vara ”navet” för förmånsprogrammet genom att användarna bland annat kan se intjänade poäng, växla in dem mot hotellnätter eller flygbiljetter samt se vad som kan köpas med dem.
Det gemensamma programmet innebär att medlemmarna både lättare kan tjäna och spendera förmånsvalutan. Främst kommer intjäning att ske via inköp hos Norwegian och Strawberry men det kommer även, i likhet med idag, gå att tjäna via samarbetspartners. Idag går det exempelvis att tjäna, och använda, Strawberrypoäng hos Ving, Hertz och Stockholm Live. Vilka av dessa samarbetspartners som är kvar när Strawberry går över till Spenn är däremot inte offentligt ännu.
Växla in andra poäng
Efter lansering kommer redan intjänade poäng hos Strawberry och Norwegian finnas kvar på medlemmens konto. Dessa kommer senare att kunna växlas in mot Spenn. Från och med lanseringen sker däremot inte någon ny intjäning av poäng från dessa två lojalitetsprogram utan istället tjänas Spenn. Mer om växlingen och hur denna förändring påverkar dagens medlemmar kommer företaget att informera om närmare lansering.
Fler företag förväntas gå med
I början kommer Spenn att tjänas, och kunna spenderas, via Norwegian och Strawberry samt samarbetspartners till dessa företag. Målet är däremot att förmånsprogrammet ska växa och omfatta flera företag och varumärken. Det skulle i så fall skapa en ännu större möjlighet för programmets medlemmar. I ett pressmeddelande från Strawberry säger dess storägare, Petter A Stordalen att ”Spenn kommer bli en gamechanger på marknaden”.