Hotellkedjan Strawberry och flygbolaget Norwegian kommer tillsammans skapa ett bolag som tillhandahåller ett gemensamt bonusprogram. Snart kommer det därmed bli möjligt att växla hotellpoäng till flygresor – och flygpoäng till hotellnätter.
I maj offentliggjordes att Nordic Choice byter namn till Strawberry varpå dess kreditkort både fick nytt namn och utseende. Ett par månader senare presenteras nu nästa steg i utvecklingen av hotellkedjan. Detta genom att Strawberry, tillsammans med Norwegian, skapar ett bolag som kommer hantera deras gemensamma ”förmånsvaluta”.
Det kommer därmed innebära att de som har Strawberrypoäng enkelt kan använda dessa för att boka biljetter hos Norwegian samt att flygpoängen kan användas till hotellnätter. Planer finns även på att få fler aktörer att ansluta sig till denna ”förmånsvaluta”. En lösning som därmed skulle gynna medlemmar i olika förmånsprogram då en betydligt större flexibilitet skulle skapas kring vad poängen kan användas till.
Gamla bonusprogram ersätts
I ett pressmeddelande anges att det nya poängprogrammet ska ersätta de befintliga poängprogrammen hos Strawberry och Norwegian. I samma pressmeddelande anger storägaren av Strawberry, Petter A. Stordalen, att denna ändring kommer bli en ”game changer” för medlemmar och gäster. Exakt hur det nya bonusprogrammet kommer att utformas är däremot oklart och mer information förväntas förmedlas av företaget under hösten 2023.
Separata bolag – Gemensam plattform
Strawberry och Norwegian kommer alltså fortsätta att vara två separata företag. Det bolag som skapas gemensamt har därmed enbart uppdrag att tillhandahålla tjänster kring bonuspoängen. De olika förmånsprogrammen kommer även fortsättningsvis ha unika kampanjer och erbjudanden.
Utifrån antalet medlemmar under 2023 innebär detta att det nya bonusprogrammet initialt kommer att nå cirka 7,5 miljoner personer i Norden.