SEKKI-blanketten är en standardblankett som samtliga lån- och kreditgivare, inom EU, måste använda. På blanketten presenteras den viktigaste informationen om den kredit som erbjuds. Är det ett kreditkort anges exempelvis ränta, effektiv ränta, minsta belopp att betala per månad samt maximalt kreditbelopp.
Vilket syfte har SEKKI?
För att öka konsumentskyddet har EU tagit fram ”Standard European Consumer Credit Information (SECCI)”. I Sverige heter det ”Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (SEKKI). Denna information presenteras på en SEKKI-blankett.
Blanketten är utformad som en mall för att presentera sammanfattande information om det lån eller den kredit som en kreditgivare erbjuder. Blanketten ska alltid finnas tillgänglig för konsumenterna, vanligtvis via hemsidan.
SEKKI är utformad för att förtydliga för konsumenten de villkor som gäller kring krediten eller lånet. Dokumentet kan därmed både användas för att kontrollera ränta och betalningsvillkor samt jämföra detta mot andra alternativ.
Informationen i blanketten är bland annat till för att konsumenten ska kunna jämföra olika erbjudanden och kunna fatta ett välgrundat beslut om ett kreditavtal ska ingås eller inte / Konsumentverket.se
Inte krediterbjudande
Informationen i SEKKI ska inte ses som ett krediterbjudande utan snarare som ett förenklat juridiskt dokument som anger villkoren i en specifik kredit. Det är även viktigt att veta att viss information kan ändras. Ett tydligt exempel på detta är räntan. Det kan exempelvis anges att kreditgivaren har ”rörlig ränta f.n 21 %” och att ”räntan får ändras i den utsträckning som det motiveras av kreditpolitiska beslut….”.
Vilken information finns med?
Nedan presenteras de rubriker som finns med i SEKKI och en kort förklaring av dessa. I detta fall förklaras de utifrån att det är ett kreditkort som önskas tecknas. Men det är samma rubriker även vid andra låne- eller kreditformer. Samtliga citat är från Shell Mastercards SEKKI eller re:member flex SEKKI.
”I tillämpliga fall”
På vissa ställen på blankett anges att information bara behöver lämnas ”i tillämpliga fall”. Information behöver då bara finnas om det är relevant till den kredit, eller det lån, som erbjuds.
1. Kreditgivarens / Kreditförmedlarens namn och kontaktuppgifter
Här anges kreditgivarens namn, organisationsnummer och kontaktuppgifter. Erbjuds ett kreditkort är det kreditgivaren som anges, inte kortutgivaren. Exempel på kreditgivare är Entercard Group och SEB Group.
2. Beskrivning av huvuddragen i kreditprodukten
Under denna huvudrubrik beskrivs vad det är för slags kredit, hur den förväntas användas, löptid m.m. Med andra ord en sammanfattning av själva krediten.
- Typ av kredit - I detta fall anges att det är ett betal- och kreditkort.
- Det sammanlagda kreditbeloppet - Det vanligaste är att lägsta och högsta kreditbelopp som kan beviljas, på kreditkortet, anges. Det kan exempelvis stå ”beviljat kreditutrymme mellan 5 000 – 50 000 kronor”. Ett alternativ är att det bara anges att kreditgivaren kan bevilja ”kreditutrymme efter kreditvärdighet”
- Villkor för kreditutnyttjandet - Här presenteras hur krediten förväntas utnyttjas. Med ett kreditkort kan det exempelvis anges att krediten kan användas ”för betalning av varor och tjänster hos företag som godkänner kortet i Sverige” samt att kortet kan användas för kontantuttag.
- Kreditavtalets löptid - Kreditavtalet på ett kreditkort är löpande. Det har därmed inget datum då avtalet inte längre gäller.
- Avbetalningar, och i förekommande fall, i vilken ordning dessa ska fördelas - Här anges hur ofta betalning av utnyttjad kredit förväntas ske, vilket på kreditkort är månadsvis. Det anges även hur stor del av utnyttjad kredit som minst måste betalas varje månad, exempelvis 3% eller 5% samt om det finns något lägsta belopp, exempelvis 100 kronor. Det framgår även i vilken ordning som utnyttjad kredit och andra skulder betalas. Det kan exempelvis anges att en ”inbetalning täcker skulden i följande ordning: eventuella inkassokostnader, avgifter, ränta och kredit”.
- Det totala belopp du ska betala - Här presenteras ett räkneexempel för att påvisa hur mycket som betalas i ränta och avgifter vid utnyttjande av ett angivet kreditbelopp. Det kan exempelvis anges hur mycket det kostar att återbetala 10 000 kronor, eller 30 000 kronor, under ett år utifrån angivet betalningsalternativ.
3. Kreditkostnader
Under denna huvudrubrik presenteras detaljerat vilka olika räntekostnader och övriga kostnader som kan uppkomma med kreditkortet. Detta via följande rubriker:
- Kreditränta - Årsränta på kreditkortet. Är det individuell räntenivå anges inom vilket spann som ränta kan erbjudas, exempelvis 9,74% - 28,24 %. Det ska även anges hur räntekostnaden per dag räknas ut. Det kan exempelvis anges att räntan beräknas på 360 dagar per år.
- Effektiv ränta - Ett exempel ska presenteras som visar kreditkortets effektiva ränta, dvs. totala kostnaden över 12 månader. I detta fall ska alla förutsättningar anges, exempelvis att betalning sker med eller utan aviavgift samt hur många räntefria dagar som utnyttjas.
- Obligatoriska avtal - Om det krävs ytterligare avtal för att krediten ska beviljas ska detta anges under denna rubrik.
- Tillhörande kostnader (till rubrik ovan) - Om det krävs ytterligare avtal och dessa innebär ytterligare kostnader för konsumenten behöver detta framgå.
- Kostnad för att använda ett särskilt betalningsmedel (ex kreditkort) - Under denna rubrik anges avgifter som kan uppkomma om kreditkortet används för betalning. Det kan exempelvis vara kostnad för saldoöverföring, fakturabetalning, kontantuttag och valutaväxlingsavgift.
- Andra kostnader i samband med kreditavtalet - Här presenteras avgifter som inte direkt är knutna till kortköp. Det är exempelvis årsavgift, aviavgift, övertrasseringsavgift och uppläggning av betalningsplan.
- Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i samband med kreditavtalet - Här anges vid vilka tillfällen som kreditgivaren har rätt att ändra ränta och avgifter. Det kan exempelvis anges att ”kreditgivaren har rätt att ändra dessa villkor utan att i förväg inhämta kontoinnehavaren godkännande”. Det ska även framgå hur lång tid i förväg som information om avgiftsförändring måste lämnas till kortinnehavaren m.m.
- Kostnader i samband med försenade betalningar - Här presenteras de kostnader som kreditgivaren har rätt att ta ut vid tillfällen då kredittagaren är försenad med en betalning. Det vanligaste är förseningsavgift, påminnelseavgift samt lagstadgade inkassokostnader.
4. Andra viktiga rättsliga aspekter
Under ”Andra viktiga rättsliga aspekter” nämns vilka juridiska rättigheter som konsumenten har, exempelvis ångerrätt och rätt att få motivering vid avslag.
- Ångerrätt - Eftersom kreditkort tecknas på distans gäller alltid 14 dagars ångerrätt.
- Förtidsåterbetalning - Med förtidsåterbetalning menas att hela, eller delar av, utnyttjad kredit när som helst kan återbetalas. Detta är alltid möjligt med kreditkort.
- Sökning i en databas - I det fall som en ansökan nekas, efter att kreditgivaren har sökt information i en databas, ska den som skickat in ansökan få information om denna sökning.
- Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal - Här anges om konsumenten har rätten att få ett utkast på kreditavtal innan det signeras och konsumenten därmed ingår avtalet. Vid en kreditkortsansökan går det alltid att få denna information.
- Rätt att få motivering vid avslag - Om ansökan inte har beviljats kan konsumenten ha rätten att få motivering till avslaget. Det kan exempelvis vara ”för låg kreditvärdighet” eller ”för många andra krediter”. I SEKKI ska det anges om konsumenten har denna rättighet eller inte. (Texten ovan har utgått från SEKKI tillhörande kreditkorten Shell Mastercard samt re:member flex. Små skillnader kan förekomma mot andra kreditkort eller andra kreditformer)