Hitta bäst kreditkort med concierge service nedan
Vad är Concierge Service?
Concierge Service är en tjänst som underlättar i vardagen, vid högtidliga tillfällen, på utlandsresan och när som helst då hjälp kan ges på distans. Tjänsten kan liknas med ”en digital butler” som finns tillgänglig via telefon, chat eller mail. Ofta är kundtjänst öppet dygnet runt men det förekommer även kreditkort som ger tillgång till denna service 12 – 14 timmar per dygn. Genom att använda sig av Concierge Service går det exempelvis att få hjälp med att:
- Boka taxi
- Reservera bord på restaurang
- Köpa biljetter till en teaterföreställning
- Kolla upp telefonnummer till svenska ambassaden i ett land
- Ringa upp anhöriga och lämna meddelanden
- Kontrollera öppettider på butiker
- Söka upp en ledig elektriker och boka in hembesök
I Sverige ges tillgång till Concierge Service primärt via kreditkort inom premiumsegmentet. Dessa kort kostar oftast mellan 1 000 kr och 4 000 kr per år. Utöver denna service kan premiumkort även ha ett flertal andra förmåner som exempelvis Lounge access, extra förmånlig reseförsäkring, spärrservice och bonusprogram. Som visas i tabellen ovan finns det ett flertal kreditkort med Concierge Service och det som framförallt skiljer dem åt är vilka andra förmåner som ingår.
Så används tjänsten
För vissa är Concierge Service ett smidigt sätt att göra vardagen lite enklare. Detta genom att ringa ett enda nummer oavsett om det hämtmat som ska beställas eller festlokal som ska bokas. En tjänst som spar tid i vardagen samtidigt som hjälpen självklart även finns tillgänglig under semestern. De flesta använder däremot tjänsten främst under affärs- och semesterresor. Detta för att boka hotell, flyg, transfer och för att få tips om sevärdheter under resan.
Utifrån tjänstens flexibilitet blir Concierge Service vad man gör det till. En service i vardagen, en trygghet på resan eller en hjälp att nå de konsertbiljetter du så gärna ville ha men inte lyckades köpa.
Kostnader
Om Concierge Service ingår i kreditkortet kostar det inget att utnyttja tjänsten. Om exempelvis teaterbiljetter eller tågbiljetter önskas bokas betalas däremot dessa med kreditkortet. De kostnader som kan uppstå är alltså enbart för de tjänster/produkter som beställs via servicen.
Exempel på kreditkort med Concierge Service
Nedan presenteras exempel på kreditkort med Concierge Service.
- Handelsbanken Platinum är ett klassiskt Premiumkort med en ränta på enbast ca 5 % samt med både Concierge Service och Lounge Access. Kortet erbjuder bonus på 0,25 % och ett par försäkringar ingår. Som med många premiumkort är det framförallt på resan som kortet visar sin styrka. Årsavgiften är på 2400 kr.
- Resurs World är ett av de billigaste kreditkorten med Concierge Service. För 1068 kr per år ges även 0,5 % i bonus, Lounge access, räntefri delbetalning och reseförsäkring. Ett kort som alltså ger flera fördelar på utlandsresan.
- Eurocard Platinum kännetecknas av att kortet inte har någon övre kreditgräns, ger tillgång till över 1100 flygplatslounger och ett flertal reseförmåner. Kortet har däremot ingen bonus och förhållandevis få rabatter.
Fördelar med Concierge Service
- Hjälp i vardagen – Spar tid
Oavsett om det handlar om att boka en fjällstuga eller söka upp information på internet kan Concierge Service underlätta livspusslet. Spar tid, ork och energi genom att lägga över en del av vardagsbestyret på kompetent personal. - Få hjälp under utlandsresan
I Sverige hittas allt från telefonnummer till bokningsmöjligheter via Google. Men för de som befinner sig utomlands är det inte lika lätt. Framförallt inte för de som inte kan språket. Ring denna tjänst och få hjälp med bokning av hotell, restaurang eller flygbiljett. - Tillgång till exklusiva konserter och uteställen
Önskas konsertbiljetter som är svåra att få tag på? Med ett brett kontaktnät gör Concierge Service vad de kan för att möta kortägarnas önskemål. Ofta kan de hitta lösningar som är oväntade.
Nackdelar
- Årsavgiften
Det billigaste kreditkortet, med denna tjänst, kostar drygt 1 000 kr per år. Många kort kostar däremot över 2 000 kr. Det krävs helt enkelt att tjänsten verkligen utnyttjas för att det ska vara värt att betala för den.
Att tänka på:
I grunden innebär Concierge Service samma tjänst oavsett vilket kreditkortsföretag som erbjuder servicen. De hjälper till med allt som kan ordnas på distans – antingen via telefon eller dator. Det som däremot kan skilja mellan de olika korten är tillgängligheten – i tid och språk.
Öppettider
Det finns flera kort som erbjuder Concierge Service dygnet runt – men även kort som har stängt på nätter och söndagar. Beroende på hur tjänsten förväntas användas kan det vara olika viktigt med tillgängligheten.
Svenska eller engelska
Det är inte alltid som svensk support finns tillgänglig. De timmar som inte svensk support nås ges hjälp istället på engelska. De som inte känner sig trygg att kommunicera på engelska bör alltså välja ett kort med goda öppettider med svensk support.
Chatt
Utöver telefonkontakt erbjuder vissa kortföretag kontakt via chat direkt via hemsidan.
Kreditkort med Concierge Service passar för
Kreditkort med Concierge Service underlättar i vardagen och på resan. Det finns alltid någon att ringa för att få hjälp med allt från hotellbokningar till att kontrollera öppettider eller skicka hälsningar.
Med en årsavgift på mellan 1 000 kr – 3000 kr krävs det däremot att tjänsten verkligen används regelbundet för att den ska vara värd att betala för. Framförallt är tjänsten uppskattad under utlandsvistelser då det är betydligt svårare att hitta information i ett land som man inte bor i.
Alternativ till kreditkort med Concierge Service
Önskas Concierge Service enbart vid resetillfällen finns ett alternativ till att teckna dessa kreditkort. Det är att enbart bo på hotell där denna service ingår gratis i boendet. I Sverige handlar det primärt om 5-stjärniga hotell i storstäderna. Räkna med ett högt pris per natt så ekonomiskt bör kreditkort med denna tjänst ändå bli billigare.