Om Everydaycard

Everydaycard är ett mycket bra kreditkort med bonusprogram på allt som handlas, erbjudanden från partners och ett flertal försäkringar. Bland annat ingår reseförsäkring, leveransförsäkring och allriskförsäkring.

Kortet har maximalt 100 000 kronor i kredit och upp till 55 räntefria dagar. Du kan även nyttja två betalningsfria månader per kalenderår.

Hur bra är Everydaycard?

  • Bonus & förmåner
  • Försäkringar
  • På resan
  • Avgifter
  • Beviljandegrad
  • Kundnöjdhet
  • Helhetsbetyg
Ovanstående betyg baseras objektivt på data kring kortet.

Kortfakta

  • Årsavgift 0 kr 195 kr
  • Högsta kredit 100 000 kr
  • Ränta 10,05 %
  • Effektiv ränta 13,55 %
  • Räntefritt 55 dagar
  • Korttyp Mastercard
  • Uttagsavgift 2,00 % (min 40 kr)
  • Valutapåslag i utlandet 1,55 %
  • Aviavgift 19 kr (0 kr e-faktura)
  • Påminnelseavgift 60 kr
  • Förseningsavgift 125 kr
  • Övertrasseringsavgift 125 kr

Krav

  • Minst 18 år
  • Anställning
  • Inga betalningsanmärkningar
Alla banker gör en individuell kreditbedömning.

Bonus & förmåner

  • Bonus: Ja
  • Concierge Service: Nej
  • Tillgång till lounger: Nej
  • Ger cashback: Nej
Läs fullständiga villkor kring bonus och förmåner nedan.

Försäkringar

  • Finns
  • Leveransförsäkring
  • Reseförsäkring
  • Allriskförsäkring
  • Avbeställningsskydd
  • Självriskskydd
  • Finns inte
  • Betalskydd
  • Prisgaranti
  • Nyckelförsäkring
  • Feltankningsförsäkring
  • Evenemangsförsäkring
  • Hole-in-one försäkring
  • Id-skyddsförsäkring
Observera att vissa försäkringar ibland inte ingår automatiskt. Läs mer nedan.

Kredit

Everydaycard ger upp till 100 000 kronor i kredit och upp till 55 dagar räntefritt. Dina köp samlas på en faktura som kommer varje månad. Du kan då välja att betala hela det utnyttjade kreditbeloppet eller så har du möjlighet att välja delbetalning. Om du betalar hela beloppet, betalar du endast själva köpen och det tillkommer då ingen ränta eller andra avgifter. Om du väljer delbetalning av fakturan betalas en av marknadens lägsta räntor - 10,95%.

Räkneexempel:

Om ett belopp på 20 000 kr återbetalas över 11 tillfällen blir den totala kostnaden 2 322 kr i räntor och avgifter. Det är en effektiv ränta på 13,55 %.

Betalningsfria månader

Om du gjort minst tre inbetalningar i följd, har du möjlighet att nyttja upp till två betalningsfria månader per kalenderår. Du kan dock inte använda de betalningsfria månaderna i följd. Det tillkommer ränta och administrationsavgift som tillkommer på nästa månadsfaktura.

Saldoöverföring

Uttag kan ske från kortet till ett eget bankkonto. Detta sker genom att en blankett fylls i och skickas in till banken. En avgift på 2 % på uttaget belopp tas då ut - minst 40 kr.

Cashback

När du betalar med Everydaycard får du cashback som sedan betalas ut i riktiga pengar. Varje gång du handlar med ditt kort så samlar du cashback.

Kortet ger dig 1 % i livsmedelsbutiker och drivmedelsstationer (oavsett köpbelopp). På övriga inköp ges 0,5% upp till totalsumma på 19 999 kronor under en bonusperiod. Vid inköp på minst 20 000 kr under en bonusperiod höjs bonusen till 1%. En bonusperiod är 6 månader, maj - okt samt nov-april.

Utbetalning av cashbacken sker direkt till ditt Everydaycard två gånger per år som för närvarande är maj och november. Det finns vissa villkor för att få bonus/cashback, till exempel måste du ha gjort minst fem inköp med kortet under varje sexmånadersperiod. Se hemsidan för mer exakta villkor. (Spel, kontantuttag och överföringar ger ingen bonus)

Erbjudanden

Om du har ett Everydaycard får du också möjlighet att nyttja olika erbjudanden och rabatter från olika partners. Det är exempelvis billigare bensin hos Preem, Camping key gratis och rabatt på hotell.

Försäkringar

Det ingår vissa försäkringar när du har Everydaycard, vilka listas nedan:

  • Allriskförsäkring: Om du betalar hemelektronik och hushållsmaskiner om minst 1 000 kronor och de betalas till 100 procent med Everydaycard, ingår en allriskförsäkring. Du kan alltså få ersättning för plötslig och oförutsedd fysisk skada på en vara eller förlust av inköpt vara. Varan ska då få ett minskat värde eller att den mister hela sitt värde från skadan eller förlusten.
  • Reseförsäkring: Denna försäkring gäller om du betalar din resa med mer än 75 procent med Everydaycard. I försäkringen ingår avbeställningsskydd, ersättning för merkostnader vid missat anslutningsflyg eller vid försening av allmänt färdmedel vid avresa, merkostnader om ditt bagage inte kommit inom skälig tid eller alls vid utlandsresa samt självriskskydd för eventuella skador i hyrd lägenhet, stuga och/eller hyrbil.
  • Leveransförsäkring vid Internetköp: Denna försäkring avser varor för inköpspris om minst 1 000 kronor och ska betalas till 100 procent med Everydaycard. Försäkringen avser kommande skada och/eller förlust på/av varan från inköpstillfället till leverans till din hemadress via postpaket eller budfirma.
  • Självriskskydd för bilbärgning och assistans: Denna försäkring gäller om du betalar drivmedel om minst 20 liter eller 14 kg gas per tankning, och köpet betalas till 100 procent med Everydaycard. Försäkringen tar över självrisken om ersättningsbar skada på fordonet har lett till att den behöver bärgas och/eller assistans och att du som ägare/förare behövt stå för självrisken.

Resefördelar

Du kan med fördel använda Everydaycard utomlands. Om du betalar din resa med mer än 75 procent via kortet ingår en kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd för dig och en medresande familjemedlem som till exempel make/maka/sambo/registrerad partner.

Ditt kort fungerar också utmärkt för att både ta ut kontanter och använda i affärer, restauranger och liknande. Om du väljer att använda kortet utomlands vid köp eller uttag tillkommer ett administrativt påslag om 1,55 procent av det svenska beloppet.

Övrigt

Årsavgiften är låg om man jämför med andra kreditkort, endast 195 kronor per år, och första året är även kostnadsfritt.

Andra populära kreditkort

Northmill KortetBunq EasyBankRevolut <18

Vad tycker våra användare om Everydaycard?

  • Peter

    Kan inte ansluta till samsung pay vilket är väldigt negativt för mig då jag alldrig de senaste 5åren haft ett fysiskt kort med mig,

    Tyvärr så låter det inte som att det är på gång den närmaste tiden heller

    2023-08-03
  • Rolf
    Bästa kortet

    Bortglömt eller felbedömt på många jämförelsesidor. Bra försäkringar och återbäringen på 1% betalar årsavgiften ggr flera. Lågt valutapåslag. Ännu bättre nu sedan man fakturerar hela skulden som default. Lite b kanske att man måste slå in sitt personnummer manuellt varje gång innan man kan använda bank-id för saldokontroll.

    2023-05-27
  • PeO
    vill inte delbetala

    Missnöjd med att man inte kan ställa in i förväg att hela beloppet ska betalas månadsvis. Man måste aktivt bevaka och åtgärda månadsvis att hela beloppet betalas annars sätter man sig i skuld. Unikt för detta kort och heltokigt. Känslan är att man ska luras in i skuldsättning.

    2019-09-12
  • Lucas
    Generellt väldigt nöjd

    Har haft kortet i snart ett år. Har inte haft några större problem med dem. Enstaka krångel när de nyss omdesignat sidan men de har alltid löst det snabbt.

    Fakturorna är tydligt markerade på hemsidan, har inte dykt upp några dolda avgifter för mig iaf. Inte testat delbetala någon månad så kan inte uttala mig där. Bonusarna är enkla att förstå och det syns tydligt hur mycket man tjänat in. Så sålänge du använder kortet flitigt, betalar i tid och har e-avisering är det ett myclet bra kort med bra bonusar. (också väldigt bra reseförsäkringar).

    De gånger jag haft frågor kring fakturor eller krångel med inloggning som ju händer alla företag någon gång har supporten varit väldigt hjälpsam och köerna härligt korta. De flesta gånger jag ringt har det tagit kanske 5minuter att komma fram, som mest cirka 10.

    Lite negativt i min åsikt är dock tt de har avtal med vissa nätshopar så man automatiskt delbetalar om man köper för mer än X kronor. Detta lär ska stå i avtalet men är iaf inte tydligt skrivet.

    Då jag köpt från just en sådan sida har både hela beloppet OCH delbetalningsbeloppet spärrats från maxgränsen. Det har inte DRAGITS från kortet och de har inte krävt pengarna dubbelt på fakturan. Men då det ändå spärrats och därför påverkar det som på sidan visar din nuvarande "skuld" är det ett onödigt moment att behöva handskas med. Speciellt när man inte får valet att välja bort delbetalningen när man köper från dessa sidor. Har dock nyligen pratat med kundsupporten som instämt till att det är mycket onödigt att detta syns på ditt saldo när det inte kommer dras. Fick höra att de kommer se över detta och åtgärda om möjligt.

    2018-12-06
  • David
    Bra cashback om man shoppar mycket, men värdelös support

    Hej,

    Om du shoppar mycket, typ 20.000kr/månad så får du 1% i cashback vilket snabbt betalar kortavgiften på 200kr/år. Det bästa med cashbacken är att den dras av automatiskt på fakturan en gång per halvår, så det sköts automatiskt utan checkar, mycket bra.

    Nu till det dåliga:

    1: Deras support är helt bedrövlig, jag har som ny kund begärt att få mitt OCR-nummer(för att kunna förskottsbetala så att jag kan handla mer, dvs hålla mig under min kreditlimit), första gången får jag till svar hur man handlar på internet, det svaret tar tre dagar att få. Sedan får jag ett felaktigt OCR-nummer. Då tänker man att på andra försöket borde de vara noggranna. Men nej då fortfarande felaktigt OCR-nr. Det sjuka är att det har snart gått 18 daga sedan första förfrågan, så ja det löser sig väl av sig själv när de väl skickar ut första fakturan... Men att vänta tre dagar mellan varje svar känns bedrövligt.

    2: Jag har läst mig till att de default skickar ut fakturor på ett delbtalningsbelopp så att de kan tjäna grova pengar på räntor och avgifter. Så man måste själv ha koll på vad man skall betala, för att tjäna på cashbacken.

    2018-12-06

Skriv ett omdöme

Kontaktuppgifter

  • Företagsnamn: Nordea Finans AB
  • Org.nummer: 556021-1475
  • Adress: Lindhagensgatan
  • Postnummer: 11251
  • Ort: Stockholm
  • Telefon: +46784025754
  • E-post: everydaycard@nordea.com

Öppettider

  • Måndag: 09:00 - 17:00
  • Tisdag: 09:00 - 17:00
  • Onsdag: 09:00 - 17:00
  • Torsdag: 09:00 - 17:00
  • Fredag: 09:00 - 17:00
  • Lördag: -
  • Söndag: -