Så fungerar Pleo
Pleo är ett företagskort som underlättar hanteringen av de anställdas utgifter. När ett inköp har skett fotas kvittot av, kategoriseras automatiskt och registreras sedan direkt i bokföringsprogrammet. Via flera smidiga funktioner skapar Pleo snabbare, enklare och säkrare hanteringar av kortköpen. Dess fördelar kan kategoriseras inom:
- Kort- och köpbegränsningar
- Enkel hantering av kvitton
- Tydlig överblick på inköp och utlägg
Kort- och köpbegränsningar
Kort med individuella begränsningar
Med eget kort kommer även eget ansvar. Kortens köpgräns kan begränsas individuellt och justeras löpande. Eftersom det är debetkort blir det tydligt hur stor summa som varje person har möjlighet att spendera.
Digital plånbok
Pleo är kompatibel med Apple Pay och Google Pay vilket innebär att betalningar kan ske med mobilen eller smartklocka.
Virtuella kort
Virtuella kort kan enkelt skapas och skickas till medarbetare. Kort som kan begränsas på samma sätt som de fysiska korten.
Perks
Med Pleo ges tillgång till rabatter hos ett stort antal samarbetspartners. Exempelvis ges rabatt hos Voi, Dropbox Business, Avis, Hotels.com, HubSpot och GreenMobility.
Enkel hantering av kvitton
Automatisk kvittohämtning
Vid köp online skickar E-butikerna vanligtvis kvitton på angiven mailadress. Pleo kan i detta fall automatiskt hämta upp dessa kvitton från inkorgar hos Gmail, Outlook eller Microsoft 365.
Integrera bokföringsprogram
En stor fördel med kort från Pleo är att tjänsten kan integrera med flera bokföringsprogram. De anställda genomför köp och fotar kvittot varpå inköpet automatiskt kommer synas i bokföringsprogrammet. Integrering finns med bland annat Fortnox, Visma, Xero, Quickbooks och Microsoft Dynamics.
- Betala med kortet
- Få notis i appen
- Fota kvittot
- Klart!
Tydlig överblick på inköp och utlägg
- Bokföring i realtid
Eftersom inköpen bokförs, och fotade kvitton sparas, på några sekunder går det att följa samtliga utgifter i realtid. Detta till skillnad mot om kvitton ska sparas och skickas till en bokföringsbyrå – vilket kan ta över en månad innan det syns i bokföringen. - Samla egna utlägg & milersättning
Via Pleo Pocket kan egna utlägg och kontantinköp registreras. Därmed är det alltid tydligt hur mycket företaget är skyldig medarbetaren – och att det finns underlag för allt. De anställda kan även skapa egna återbetalningar som därefter ekonomiavdelningen godkänner inför utbetalning. - Milersättning – Automatisk uträkning
Pleo Pocket har en automatisk funktion som beräknar distans och bränslekostnad när bilresa genomförs. I appen anges enbart destination för start och stopp. Ett enkelt sätt att räkna ut milersättning. - Traktamente – Smidigt!
Ange i appen mellan vilka tider/dagar som tjänsteresa har genomförts. Notera sedan vilka måltider som ingick i resan varpå eventuellt traktamente automatiskt beräknas. - Auto Top-up
Med Auto Top-Up aktiverad kommer pengar automatiskt att föras över till korten när saldot är för lågt. - Representation
Fota kvittot, registrera som representation och ange vilka som var med på middagen. Attestansvariga och ekonomiansvariga kan därefter enkelt beräkna representationskostnaden.
Priser
Pleo går att teckna på flera olika nivåer – beroende på antal anställda och behov av funktioner.
Free (Gratis)
Använd upp till 5 kort och få tillgång till alla basfunktioner hos Pleo. Detta som exempelvis automatiserade utgiftsrapporter, digital kvittohantering, integration till bokföringsprogram och automatisk kvittohantering vid onlineköp. (Läs mer om tjänsterna ovan).
Team
Med Team kostar det 120 kr per användare och månad. Alla funktioner som ingår i ”Free” finns även i detta abonnemang. Dessutom ingår individuella köpgränser, chatsupport, granskning av höga belopp, analys i realtid, prenumerationsöversikt och smidig hantering vid egna utlägg.
Business
Business vänder sig till de största företagen och kostar från 24 000 kr per månad. Utöver vad som ingår i Team ges här även tillgång till obegränsat antal användare, dedikerad kontaktperson, skräddarsydda lösningar samt möjlighet att teckna tjänstereseförsäkring (mot extra kostnad).