Här är ett urval av våra 18 samarbetspartners:
Hos oss hittar du:
- Jämförelselistor av kreditkort så att du snabbt får en överblick av de erbjudanden som finns.
- Recensioner om svenska kreditkort som är skrivna av personer med utbildning inom ekonomi eller som har motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Kundomdömen som lämnas av våra besökare för kreditkort.
- Nyheter, guider och krönikor som rör kreditkort i synnerhet.
Recensioner och omdömen – Så arbetar vi
Alltomkreditkort.se har som mål att presentera, jämföra och ge betyg på samtliga kreditkort som erbjuds i Sverige. Utöver dessa finns även ett stort utbud av debetkort.
Nedan presenteras generella riktlinjer som arbetet utgår ifrån när recensionerna skapas. Därefter beskrivs arbetsprocessen som resulterar i att ett nytt kreditkort presenteras på webbplatsen.
Generella riktlinjer
- Alla kreditkort
Samtliga kreditkort som vänder sig till svenska privatkunder ska finnas presenterade på webbplatsen. Utöver dessa är målet att samtliga debetkort, som ges ut av så kallade bankutmanare, presenteras. De kort som inte finns med är klassiska bankkort. - Korrekt fakta
Målet är alltid att korrekt fakta ska finnas tillgänglig i de texter som presenterar kreditkorten samt övriga texter på webbplatsen. Av den anledningen uppdateras texterna regelbundet. - Tydlighet med avgifter
I kortrecensionerna ska alltid ränta, effektiv ränta samt viktiga avgifter presenteras. Exempelvis gäller det uttagsavgift, valutapåslag och aviavgift. - Framhäva unika fördelar
I varje recension ska unika fördelar framhävas. De allmänna fördelarna med kreditkort nämns alltså inte vid varje kort utan istället nämns de unika fördelarna för det specifika kortet. - Opartisk faktatext
Kortpresentationerna är helt opartiska och består primärt av fakta från kortföretagens egen hemsida. Skribenterna som skriver texterna har ingen ekonomisk, eller annan, fördel i att lyfta fram vissa kort som extra förmånliga. Skribenterna har inte heller kunskap om vilka kortföretag som Alltomkreditkort.se har samarbete med eller inte. Allt för att texten ska kunna bibehållas så opartisk som möjlig.
Nedan beskrivs arbetsprocessen som resulterar i att ett kreditkort blir presenterat på Alltomkreditkort.se.
Steg 1 - Presentation av kort
Första steget är att en faktabaserad text skrivs om kreditkortet. Det är den text som ses en bit ner på varje kortrecensionssida. Texten ska vara en faktapresentation av kortet och har sällan värderingar. Texten är uppdelad i följande underrubriker.
Kredit
Här presenteras kreditkortets maximala kreditnivå, ränta, räkneexempel med effektiv ränta samt vilka villkor som gäller kring återbetalning av krediten.
Under denna rubrik finns även eventuell information om hur krediten kan utnyttjas på andra sätt än via kortinköp. Det kan exempelvis vara räntefri delbetalning eller saldoöverföring.
Bonus & Förmåner
Under rubriken ”Bonus”, alternativt ”Bonus & Förmåner” presenteras om kreditkortet har ett bonussystem eller inte samt vad detta i så fall innebär. Är det poäng som samlas finns oftast en uträkning som visar hur mycket dessa poäng är värda.
Förmåner som presenteras under denna rubrik är bland annat rabatter och cashback. Det är exempelvis mycket vanligt att kreditkort ger rabatt hos ett par samarbetspartners.
För det flesta är det denna rubrik som är avgörande i val av vilket kreditkort som önskas tecknas.
Försäkringar
Vid denna rubrik presenteras, i korthet, de försäkringar som ingår i kortet. Detta exklusive dess reseförsäkring då den istället presenteras under kommande rubrik.
Försäkringarna beskrivs i allmänna ordalag och sällan med exakta ersättningsnivåer eller liknande villkor. Som med alla försäkringar bör villkoren läsas i sin helhet av de som vill förstå vilket ekonomiskt skydd som ges. Dessa villkor finns tillgängliga på kortföretagets hemsida.
Resefördelar
Nästan alla kreditkort har en kompletterande reseförsäkring vilken kortfattat beskrivs under denna rubrik. Utöver denna försäkring finns kort med ett flertal övriga resefördelar vilka därmed även presenteras här. Det kan exempelvis vara tillgång till flygplatslounger, billigare hotell eller att kortet inte har något valutapåslag.
Även billigare bensin och liknande rabatter presenteras under denna rubrik. I vissa fall kan detta däremot presenteras under rubriken ”Bonus och förmåner”.
Övrigt
Om det finns relevant information om kortet, som inte passar in under någon av övriga rubriker, presenteras detta under rubriken ”Övrigt”. Det kan exempelvis vara att kortägaren själv kan välja PIN-kod eller ha ett valfritt foto på sitt kreditkort.
Steg 2 – Sammanfattande fakta skapas
Nästa steg är att all fakta sammanställs och publiceras ovanför faktatexten. Det innebär:
- 3 - 4 unika fördelar: Presenteras i punktform högst upp.
- Om kortet: Kort sammanfattande text om kreditkortet.
- Kortfakta: Fakta om avgifter, kreditnivå m.m.
- Krav: Grundläggande krav som måste vara uppfyllda för att kortet ska kunna beviljas.
- Bonus/Förmåner: Sammanställning som visar om kortet har, eller inte har, bonus, concierge service, tillgång till lounger och/eller cashback.
- Försäkringar: Visar vilka försäkringar som ingår i kreditkortet. Av dessa är enbart betalskydd som kräver extraavgift.
Steg 3 – Omdöme och betyg
Tredje steget är att text och sammanställning av kortet överlämnas till ett team som sätter ett sammanlagt betyg. Det är alltså inte samma person som skriver faktatexterna som sätter betyg på korten. Detta för att skapa ett större oberoende hos skribenten.
Hur bra är kortet?
De olika fördelarna med kortet sammanställs i enskilda betyg som presenteras i staplar högt upp på varje recensionssida.
Kortets bedömning baseras från kortets faktiska data. Exempelvis baseras betyget för försäkringar utifrån hur många försäkringar kortet erbjuder och betyget för beviljandegrad baseras på antalet godkända ansökningar som genomförts för kortet via Alltomkreditkort de senaste 30 dagarna.
Ett slutgiltigt betyg ges till sist på mellan 1 och 5 stjärnor. Kort med 0 stjärnor har alltså inte betygsatts ännu då inget kort kan få lägre än 1 stjärna i betyg. En anledning till varför ett kort ännu inte har betygsatts kan vara att kortet ännu inte fått något betyg från användare.
Reservation för felaktigheter
Recensionerna uppdateras löpande så fort vi får del av information om ändrade villkor. Vi går även igenom samtliga recensioner och guider en gång per år för att exempelvis uppdatera villkor samt anpassa texten utifrån information som efterfrågas av besökarna.
Vi reserverar oss däremot mot eventuella felaktigheter i texterna då kortutgivare kan uppdatera villkor utan att nödvändigtvis meddela detta till oss. Det är alltså viktigt att själv kontrollera avtal och villkor innan ansökan om kort sker.
Åsikter eller önskemål?
Ser du felaktigheter i texten, har åsikter om omdömen eller önskemål om guider? Tveka inte att höra av dig till oss på support@alltomkreditkort.se.
Vanliga frågor
Kontakta oss
Har du frågor om vår tjänst? Eller vill du synas på Alltomkreditkort.se? Då är du välkommen att maila oss.
Villkor
Vi kontrollerar alla villkor dagligen med hjälp av automatisk inhämtning från kreditgivarnas hemsidor. Ibland, men inte ofta, kan uppgifterna avvika från vad som står hos kreditgivaren. I dessa fall ska du utgå från deras information och inte våran.
Cookies
Vi använder temporära filer, även kallade "cookies" för att analysera användarbeteende och därmed förbättra upplevelsen på sajten. Detta sker anonymt men kan inaktivares i webbläsare.
Företagsuppgifter
Compary AB
Org.nummer: 556955-1004
Stora Badhusgatan 18
411 21 Göteborg
08 – 520 275 95
support@alltomkreditkort.se
Alltomkreditkort.se i media
Som en av Sveriges största kortförmedlare är Alltomkreditkort.se med i olika sammanhang:
- Expressen
Stor guide: Bästa kreditkortet på och för resan - Dagens industri
Alltomkreditkort.se nylanseras - med en helt ny design - Nyheter Idag
Guiden till att välja rätt kreditkort