Strejkskydd

Strejkskydd är en försäkringsdel som kan ingå i en kompletterande reseförsäkring. Detta via exempelvis kreditkort eller tillägg till hemförsäkringens reseskydd.  

Med detta ekonomiska skydd går det att få ersättning för merkostnader som uppstår då en hemresa blir försenad på grund av strejk. Men kom ihåg att det även går att få ersättning från flygbolaget!

Vid en strejk, som påverkar din resa, går det att få ersättning från flygbolaget, researrangören eller en kompletterande reseförsäkring. Detta beroende på vilka som strejkar och hur det påverkar din resa. 

  1. Ersättning från flygbolag

Konsumenternas anger att om en strejk resulterar i att resan försenas eller ställs in har ”du rätt att boka om din biljett eller få pengarna tillbaka”.  I vissa fall går det även att få ytterligare ekonomisk kompensation. Allt detta regleras av EU:s lagstiftning och det spelar därmed ingen roll om resan ställs in på grund av strejk, väder eller annan orsak. För att boka om biljetter, eller få ersättning, ska flygbolaget kontaktas. 

Rätt till ersättning? Använd Konsumenternas flygkalkylator för att se om flygbolaget bör ersätta dig. 

Ersättning för sent eller inställt flyg

Om ett flyg är försenat med minst 5 timmar har du rätten att få tillbaka pengarna eller boka om biljetten. Har du en biljett som går via flera destinationer ska flygbolaget återbetala den del du inte kunnat utnyttja. Detta gäller oavsett orsak till försenat flyg. Redan vid 4 timmars försening har du rätt till viss ersättning. 

Ersättning går att få oavsett om strejken bröt ut före eller efter att resan påbörjades. Detta förutsatt att flygresan skett från ett EU-land eller att resan skett med ett flygbolag som har sitt säte inom EU. 

Även schablonbelopp 

Utöver ersättning för utebliven resa kan resenären ha rätt till ett schablonbelopp. Detta gäller däremot inte vid ”extraordinära omständigheter”. Utifrån tidigare fall har EU-domstolen avgjort att det inte är extraordinärt om de egna piloterna strejkar – däremot om markpersonal gör det. Vid en pilotstrejk går det alltså enbart att få ersättning för outnyttjad biljett. 

Om resenären kan få ett schablonbelopp (som oftast används för merkostnader) beror alltså bland annat på vilka som omfattas av strejken.  

  1. Ersättning från resebolag

Har resan köpts via ett resebolag är det detta resebolag du kontaktar för ersättning. Villkoren är samma som ovan, dvs. att ersättning går att få efter minst 4 timmars försening. Ersättning går att få oavsett om strejken bröt ut före eller efter att resan påbörjades. 

Vid bokning via ett resebolag omfattas resenären även av paketreselagen som innebär at exempelvis outnyttjade hotellnätter kan ersättas. 

Rätt till ersättning? Kontakta din researrangör för att få svar på aktuella villkor. 

  1. Ersättning från kompletterande reseförsäkring

Med hemförsäkring med utökad reseförsäkring, eller ett kreditkort med strejkskydd, kan det vara möjligt att få ersättning vid strejk. I korthet kan merkostnader täckas av försäkringen. Det kan exempelvis vara hotellnätter, mat och andra nödvändiga kostnader. 

  • Strejken påbörjas under resetiden

Ersättning från en strejkförsäkring utgår enbart om strejken, eller liknande fackliga åtgärder, påbörjats efter att du påbörjat din resa. 

  • Högsta ersättningsbelopp

Försäkringarna har alltid ett högsta ersättningsbelopp. Kontrollera att det är ett belopp som motsvarar vad du kan förvänta dig behöva betala för ökade kostnader vid en eventuell strejksituation. 

  • Begär förseningsintyg

Börja alltid med att begära ett förseningsintyg från flygbolaget. Det är ett intyg som kan behövas vid ansökan om ersättning från försäkringsbolagen. 

  • Kvitton, utlägg och missad inkomst

Spara alla kvitton på de utlägg som sker. Detta för att kunna bevisa dina kostnader för försäkringsbolaget. Om förseningen innebär att du får ett inkomstbortfall bör även detta dokumenteras. 

  • Spara boardingkort, biljetter m.m.

Spar all information som kan knytas till resan. Det gäller exempelvis boardingkort, resehandlingar samt kommunikation med flygbolag. 

Ersättning från flera håll

Som presenteras ovan går det generellt att få ersättning, vid strejk, från flygbolag, researrangör och/eller strejkförsäkring. Det är relativt vanligt att dessa försäkringar inte tar ut varandra vilket innebär att ersättning kan sökas från både flygbolag och kreditkortets strejkförsäkring.  

Vissa försäkringsvillkor anges däremot att ersättning inte betalas ut om försäkringstagaren kan få ersättning från annat håll. I detta fall kan alltså försäkringsbolaget hänvisa personen till den rättighet som finns att få ersättning från flygbolaget. 

Kreditkort med strejkskydd

Strejkskydd ingår i reseförsäkringar hos flera premiumkreditkort. Som förklaras ovan ger denna försäkringsdel alltså ett kompletterande ekonomiskt skydd som gäller utöver det ansvar som flygbolaget har vid en strejksituation. Exempel på kort är:

Swedbank Mastercard Platinum

Swedbank Platinum har en bred reseförsäkring som bland annat har försäkringsdelarna ”outnyttjade aktiveter”, ”akutservice i hemmet” samt ”strejkskydd”. Reseförsäkringen är alltså bredare än på de billigare kreditkorten från banken. 

Strejkskyddet innebär att kortinnehavaren kan få ersättning för de kostnader som uppstår om hemresan blir försenad med minst 24 timmar på grund av en strejk. Exempel på kostnader som ersätts är logi och återresa. 

Handelsbanken Platinum

Handelsbanken Platinum har, i likhet med Swedbanks kort ovan, flera resefördelar. Detta med bland annat extra bred reseförsäkring samt Priority Pass, Fast Track och Concierge Service. 

Strejkskyddet innebär att kortinnehavaren får ”nödvändiga och skäliga merkostnader för kost och logi”. Detta i de fall då hemresan, från en utlandsdestination, blir försenad på grund av strejk i minst 24 timmar. 

FAQ

Ingår strejkskydd i reseförsäkring på kreditkort?
Ska flygbolaget ersätta biljett vid strejk?
Hur stor ersättning går det att få vid försening?
Lozan Hamid Publicerad 2/6/2024

Mitt namn är Lozan Hamid, och jag är en ekonomistudent vid Handelshögskolan i Göteborg. Jag har varit skribent för Alltomkreditkort.se sedan början av 2023 och ansvarar för att skriva recensioner, nyheter och insiktsfulla artiklar om kreditbranschen. Jag arbetar också med att uppdatera och underhålla kortdatan för att säkerställa att all information är korrekt och uppdaterad.

Utöver mina studier och arbete på Alltomkreditkort.se, har jag även arbetat inom kreditbranschen och fått praktisk erfarenhet av att hantera kundernas behov och förväntningar. Denna erfarenhet, kombinerad med mitt starka akademiska engagemang, har gett mig en djup förståelse för privatekonomi och finansiella tjänster.

Uppdaterad 2/16/2024