Checklista - Stulet kort / skimming / bedrägeri
Kortfattat:
- Spärra kortet
- Kontrollera transaktioner
- Polisanmäl och anmäl till kortutgivaren (Vid bedrägliga transaktioner)
Spärra kortet
Om du tappat bort ditt kort, eller om det blivit stulet, ska du spärra ditt kreditkort så fort som möjligt. Detsamma gäller om du upptäcker felaktiga (bedrägliga) transaktioner på kortkontot. Ett flertal kreditkort kan spärras via dess app eller genom att logga in på internetbanken. Dessutom kan det spärras, dygnet runt, genom att du ringer till kortets spärrnummer.
Spärra så fort som möjligt eftersom du kan bli betalningsansvarig om du inte gjort allt i din makt för att begränsa bedrägeriet. Exempel på spärrnummer är:
- Amex – 0771 29 56 00
- Swedbank – 08 411 10 11
- Nordea – 08 402 57 10
- Handelsbanken – 020 41 12 12
- SEB - 0774 24 24 24
- Resurs Card – 0771 11 22 33
- Re:member – 0771 24 15 00
- Norwegian – 0770 45 77 66
- SAS EuroBonus – 08 14 72 00
- Mastercard – 001 636 722 7111 (Ring primärt den bank som gett ut kortet)
Kom ihåg att flera banker har ett annat spärrnummer om du befinner dig utomlands och har förlorat ditt kreditkort.
Tips: Ha spärrnumret uppskrivet både i mobilen samt i hemmet eller partnerns telefon. Då är det lätt att hitta oavsett om din mobil blir stulen samtidigt som ditt kort.
Kontrollera transaktioner
Logga in på kreditkortets app, eller via hemsidan, och kontrollera de senaste transaktionerna. Detta för att se om någon bedräglig transaktion har uppstått. Med bedräglig transaktion menas ett kortinköp som du själv inte har genomfört. Om du upptäcker behöver du:
- Polisanmäla
Börja med att polisanmäla brottet via Polisens E-tjänst för kortbedrägerier. Anmälan kan ske när pengar har dragits från kontot och det därmed framgår vem som är betalningsmottagare på kontoutdraget. Det går inte att göra en polisanmälan på en transaktion som anges vara ”Preliminär”. Orsaken är att dessa inte alltid går igenom.
Är transaktionen bara preliminär bör du kontakta kortutgivaren som eventuellt kan stoppa transaktionen. - Reklamera bedrägliga transaktioner
Bedrägliga transaktioner ska reklameras till kortutgivaren inom senast två månader. Men en rekommendation är att göra det så snart som möjligt. Kom ihåg att bifoga polisanmälan i kortreklamationen.
Genom att reklamera transaktionen kan kortutgivaren ta bort din betalningsskyldighet för den specifika transaktionen. Kom ihåg att detta enbart gäller om du uppfyllt aktsamhetskravet, dvs. att du förvarat kort och kod på ett säkert sätt.
Beställ ersättningskort
I samband med att kortet spärras brukar det vara möjligt att beställa ett ersättningskort. I vissa fall genereras ett nytt kortnummer direkt vilket gör det tillgängligt via appen. Genom att lägga in numret i Apple Pay eller Google Pay kan kortinköp direkt genomföras. Samtliga kortutgivare erbjuder däremot inte denna service och i detta fall behöver du vänta till ett nytt fysiskt kort skickats ut.
Ansvar och ersättning
Det är kortinnehavarens ansvar att förvara kort och kod på ett säkert sätt. Är kortet registrerat i mobila betalningstjänster, exempelvis Samsung Pay, gäller det även att mobilen ska förvaras säkert. Om så inte sker kan banken helt, eller delvis, neka ersättning vid bedrägliga transaktioner.
Exempel:
En person förlorade sitt bankkort varpå uttag och inköp genomfördes för totalt 15 500 kronor. Detta genom att PIN-koden användes vid inköpen. Banken nekade ersättning på grund av att banken ansåg att personen hade varit grovt oaktsam. Detta utifrån att PIN-koden uppenbarligen varit tillgänglig för den som tog kortet.
Personen valde att dra ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden som ansåg att banken hade agerat korrekt. (Läs ARN´s beslut här)